fredag 3 april 2015

Möte med åklagarna Elin Blank, Anne Sjöblom och Kenneth Ågren

Del 13. 

Den 8 februari 2006 var jag alltså inbjuden till Uppsalapolisen för att berätta om mina tankar och funderingar om Helene Fossmos dödsfall för Kenneth Å samt de två åklagarna Elin Blank och Anne Sjöblom. Jag hade på bästa föreläsarstil förberett mig med ett antal overheads. Mina tankar bl a utgick ifrån: ”Heléne Fossmos död den 18 december 1999” och” Varför fallet bör prövas i Högsta Domstolen”

Jag började med att berätta en de om de studier om DXP som Birgitta Jonasson och jag hade gjort sedan 1993. Under mina år på Rättsmedicinska institutionen i Uppsala hade jag besökt samtliga sex enheter vid minst två tillfällen – vardera. När jag fick besked av Uppsalaprofessorn – den 28 april - om att det inte funnits några rester av DXP i Heléns kropp mindes jag plötsligt tre de ca 800 – 900 rättsmedicinska journaler som jag hade gått igenom. På den tiden gick man igen journalerna för hand, så att säga. Det var alltså innan allt hade datoriserats.

Det var tre personer som avlidit och haft rätt stora mängder DXP i blodet; en klasskamrat från gamla realskolan, en kurskamrat från senare utbildning samt en ung flicka med en DXP-dos ungefärlig som Heléne, - dvs 2 mikrogram/gram - samt en del alkohol. När den unga flickan återfanns död – hade hon en tampong i sig - ”fylld av alkohol”. Och hon hade inga tablettrester i magen. Hur hon fått i sig tabletterna vet jag inte, däremot hade blandningen alkohol och DXP sannolikt varit närapå omedelbart dödlig.

Biotillgänglighet.

Man talar i rättsmedicin/rättskemin om ett begrepp som heter Biotillgänglighet ”den del av preparatet som når verkningsstället i kroppen”. För DXP gäller: Kroppen tar upp 25-30% av tabletten, resten lämnar kroppen som slaggprodukter. Om personen tar alkohol fördubblas biotillgängligheten till att gälla ca 50% av tabletten. Då kan dödsfallen inträffa mycket snabbt. För rökning gäller: Ett bloss – närmast omedelbar verkan. För heroin lär följande gälla; Via spruta omedelbar verkan, Via rökning: omedelbar verkan.

Vad gäller för DXP – om ej oralt; via spruta, vaginalt, rektalt??? Nästan omedelbar verkan/omedelbar verkan???

Marilyn Monroe

Jag berättade om mordet på Marilyn Monroe för dem. Obducenten Thomas Nouguchi fann – som tidigare nämnts - inga rester i hennes mage av de droger som hade förgift henne till döds. Däremot fanns ett högt värde av Nembutal i hennes blod. Thomas Nouguchi skrev också att ”inga rester av gelatin av de 47 tabletter som hon först sades ha intagit” – ”Tablett-tillverkarna menade att ”mängden av nembutal tyder på att hon tagit över 90 kapslar”.

Rättsmedicinarna Michael M Baden och Judith Adler Hennessee skrev om detta i sin ”Unnaturel death”. Det finns skrivet – bl a av en Jared Diamong, UCLA, i USA ”Ingestion of hallucinogenes via endema”, dvs intag av hallucinogena preparat vid lavemang. Hallucinogena droger är narkotikaklassade droger som redan i små doser kan ha svåra rus-effekter.

Jag refererade också till två jurister som haft synpunkter på DXP: Advokat Ann-Sofie Thelin;

-  Utred djupare hur Heléne fick i sig den toxiska dosen.

Advokat Hanna Wiksten:

-   Tingsrätten tillrättavisade åklagaren vad gäller den toxiska dosen. Om inte detta tas upp i gärningsbeskrivningen kan Helge Fossmo inte heller fällas.

Advokaten Wiksten antog att denna miss skulle korrigeras till hovrättsförhandlingarna vilket inte skedde). 

Jag påminde också Elin Blank att jag under den första rättegången sände över en delmaterial till henne om vår forskning om dextropropoxifen.

Hon mindes också detta, men menade att hon upplevde det som att det varit många experter under rättegången. Vi hade också en diskussion om begreppet psykopat, en person som sätter de egna intressena främst, och som inte har någon empati utan är helt samvetslös. En psykopat kan vara oerhört förförande och ser inget fel med vad han gör. Han anser sig också ha rätt att göra vad han önskar. En psykopat blir aldrig frisk, det sker ingen förändring i psykopatens framtiden. Han kan bli kristen – om det passar hans syften, han kan bli Muslim - om det passar hans syften. Vid ett möte som detta kommer tankar och idéer från skilda håll, vi representerade polisen, åklagarmyndigheten samt jag själv – forskning och journalistiken.

Vi lyssnade intresserat på varandra, och ingen vet egentligen var vi slutligen hamnar – men vi hade lärt oss en hel del – av varandra.

Min uppfattning - vid detta möte - var att såväl Kenneth Å som de båda åklagarna – Blank och Sjöblom – är övertygade om att Helge Fossmo mördade sin första fru, Heléne. Men vi har inga bindande bevis för detta, endast en del indicier. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar